04.10.2018  |  Asiakkaamme kertovat

Lentoasemalla turvallisuus ja asiakaskohtaaminen kulkevat käsi kädessä

AVARN_Security_officer_airport

Helsinki-Vantaan lentoaseman käytävillä kulkee päivittäin kymmeniä tuhansia ihmisiä. Matkustajien turvallisuuden varmistamiseksi Finavia yhdistää uusimman turvallisuusteknologian huippuunsa hiottuun asiakaskohtaamiseen.

Kaksi terminaalia, yli 20 000 työntekijää ja yli 20 miljoonaa matkustajaa tänä vuonna. Helsinki-Vantaa on Finavian suurin lentoasema ja samalla yksi Suomen vilkkaimmista paikoista. Siitä huolimatta suuretkin matkustajajoukot kulkevat Helsinki-Vantaalla sujuvasti ja turvallisesti lähtöportilta toiselle.

Korkeatasoinen teknologia on välttämätöntä lentoaseman turvallisuuden varmistamisessa, korostaa Helsinki-Vantaan asiakaskokemuksesta ja -prosesseista vastaava apulaisjohtaja Timo Järvelä Finaviasta. Helsinki-Vantaalla on käytössä älykästä matkustajavirtoja ennakoivaa sekä reaaliajassa mittaavaa laitteistoa. Uudet innovaatiot vahvistavat Helsinki-Vantaan mainetta edistyksellisenä ja asiakaslähtöisenä liikennekeskuksena.

– Teknologia on edellytys tehokkaalle turvallisuuden hallinnassa, mutta on tärkeää muistaa, että tarvitsemme myös ihmisiä turvaamaan matkustajien liikkumista. Henkilökohtainen asiakaspalvelu on tärkeä osa asiakkaan kokemusta. Mittaamme jatkuvasti matkustajiemme turvallisuudentunnetta ja asiakaskokemusta, ja saadut tulokset kertovat sen syntyvän ennen kaikkea mukavista asiakaskohtaamisista, muistuttaa Järvelä.

Sujuvaa matkustamista turvallisuudesta tinkimättä

Finavia panostaa matkustajien kokonaisvaltaiseen turvallisuuteen muun muassa tekemällä tiivistä yhteistyötä AVARN Securityn kanssa, joka tuottaa lentoasemalle turvatarkastuspalveluita.

– Turvatarkastajien ensisijainen tehtävä on palvella matkustajia, jotta heidän matkansa sujuisi mahdollisimman mukavasti, kiteyttää AVARN Securityn lentoaseman turvallisuuspalveluista vastaava aluepäällikkö Jarno Lemmetyinen.

Uusimman teknologian ansiosta matkustajapolku on hyvin pitkälti automatisoitu, joten matkustajan ensimmäinen ihmiskohtaaminen on usein turvatarkastajan kanssa.

– Haluamme häiritä matkustajia mahdollisimman vähän. Sen vuoksi tarkastuksessa painotetaan sujuvuutta ja ystävällistä asiakaskohtaamista kuitenkaan tinkimättä turvallisuudesta, Lemmetyinen jatkaa.

Kulttuurieroja kunnioitetaan

Helsinki-Vantaan vilskeessä kansainvälisyys näkyy kaikkialla. Lentoaseman matkustajista 50 prosenttia on ulkomaalaisia, ja aseman henkilökuntakin on monikulttuurista. Lentoaseman turvallisuussäännöt ovat kaikille samat, mutta matkustajien kulttuurieroja halutaan kunnioittaa.

– Esimerkiksi uskonnollisia symbolikoruja käyttävien matkustajien ei poikkeuksellisesti tarvitse riisua koruja turvatarkastuksessa, vaan suoritamme tarkastuksen toisella tavalla. Turvatarkastajat perehtyvät erilaisiin kulttuuritapoihin jo peruskoulutuksessaan, huomauttaa Lemmetyinen.

Joskus turvatarkastaja ei löydä matkustajan kanssa edes yhteistä kieltä.

– Palvelemme tarvittaessa vaikka elekielellä. Tärkeintä on, että matkustaja saa ystävällistä opastusta ja että hänellä on turvallinen olo, kertoo Lemmetyinen.

Turvatarkastuksen lisäksi AVARN Security tuottaa lentoasemien kehitysprojekteihin liittyviä turvallisuuspalveluja, kuten esimerkiksi työmaiden turvallisuusvalvontaa, vartiointia, kulunvalvontaa ja saattotehtäviä. Kaikkiaan lentoasemalla työskentelee noin 170 avarnilaista, joista 150 tekee turvatarkastuksia.

 

Tutustu turvallisuuspalveluihin

Asiakkaamme kertovat -juttusarjassa kerromme asiakkaidemme kokemuksia yhteistyöstä AVARN Securityn kanssa.