10.8.2017  |  Turvatekniikka  |  Blogi

Hälytysvalvonta – viisi vinkkiä palvelun hankintaan

AVARN Security_blogi.jpg

Hälytysvalvontapalvelun hankinta on ajankohtaista, jos haluat varmistaa liiketoimintasi jatkuvuuden ja turvata liiketoiminnallesi kriittisimmät tilat, laitteet ja toiminnot. Hälytysvalvonta tuo turvaa myös henkilöstöllesi. Jos sinulla on jo hälytysjärjestelmä ja valvontapalvelu, varmista, että ne ovat ajan tasalla.

1. Mitä haluat valvoa?

Ihan ensimmäiseksi kannattaa miettiä, mihin tarkoitukseen olet palvelua hankkimassa. Voit itse päättää mitä kohteessa valvotaan ja milloin kohde on valvonnassa. Valvotaanko murtohälytyksien lisäksi esimerkiksi järjestelmän päälle- ja poiskytkentöjä? Tällöin hälytyskeskus ryhtyy toimenpiteisiin, mikäli laite kytketään pois päältä poikkeavana ajankohtana tai on jäänyt kytkemättä päälle määriteltynä aikana. Haluatko liittää järjestelmään muita liiketoiminnallesi kriittisiä laitteita ja järjestelmiä? Hälytysvalvontaan voidaan liittää myös esimerkiksi kylmälaitteita tai kosteus- ja lämpötilatunnistimia sekä savu- ja palotunnistimia.

2. Millaiset laitteet tarvitset?

Helpointa on kertoa turvallisuuspalveluja tarjoavan yrityksen asiantuntijalle, mitä haluat valvoa ja pyytää tarjous.  Tätä varten on hyvä miettiä myös, millaisiin tiloihin tarvitset laitteet. Kiinnitä huomiota esimerkiksi sisäänkäyntien määrään ja sijaintiin sekä mahdollisesti erityistä valvontaa vaativiin tiloihin. Tarvittaessa asiantuntija voi tulla paikan päälle tarkistamaan tilojesi turvallisuuden ja tekemään arvioin turvallisuustarpeistasi. Hälytyslaitteiden ja -järjestelmän valintaan vaikuttavat siihen mahdollisesti liitettävät muut järjestelmät ja käytettävissä oleva tiedonsiirtoyhteys.

3. Laitteet ja palvelu – yhdessä vai erikseen?

Haluatko ostaa laitteet omaksesi vai vuokrata palveluntarjoajalta? Voit hankkia hälytysvalvontapalvelun sekä valvontaan tarvittavat laitteet ja järjestelmän erikseen tai vaivattomasti palvelupakettina. Jos hankit laitteet erikseen, toimita hälytysvalvontapalvelun tuottajalle tiedot laitetyypistä sekä sen käyttämästä siirtoyhteydestä.

4. Millaisia tiedonsiirtoyhteyksiä on käytettävissä?

Nykypäivänä suositellaan käytettäväksi langattomia GPRS- tai kiinteitä Ethernet-siirtoyhteyksiä. Tiedonsiirto on myös mahdollista kahdentaa, jolloin tieto kulkee, vaikka toinen siirtoyhteyksistä ei toimisi. Erityistä turvallisuutta vaativissa kohteissa tulee ottaa huomioon mahdollisesti vaadittu varmennettu linja ja selvitettävä, vaatiiko tiedonsiirto turvaluokituksen sekä tarvitaanko tiedonsiirrolle viranomaislinja. Kohteita, joissa nämä voivat olla tarpeen ovat esimerkiksi pankit, museot, ase- ja kultasepänliikkeet.

5. Miten toimitaan hälytystilanteessa?

Hälytyskeskuspäivystäjä toimii hälytyksen tullessa aina  määrittelemiesi toimintaohjeiden mukaan. Hälytysvalvontapalvelun tilausta suunnitellessa voit jo valmiiksi pohtia vaihtoehtoja toimenpiteille, joihin eri aikoihin ja eri syistä tulevat hälytykset johtavat. Haluatko esimerkiksi ilmoituksen puhelimitse tai tekstiviestillä jatkotoimien päättämiseksi, tai lähetetäänkö paikalle vartija tiettynä ajankohtana tulevista hälytyksistä?

Tarvitsetko muita palveluita?

Hälytysvalvontaan on mahdollista liittää kameravalvonta, etäkuvavalvonta sekä muita vartiointipalveluita. Kun kokonaiskuva on mahdollisimman hyvin selvillä, on mahdollista saada kerralla paras mahdollinen kokonaisratkaisu sekä säästää aikaa ja rahaa.